Kavança ne zaman atılır?
Gybing, rüzgar kıçtan geldiğinde, yani kıç rotasında olduğunda ana yelkeni diğer tarafa taşıma işlemidir. Seyir sırasında takip etmek istediğiniz yeni rota bizim rüzgaraltı tarafımızdaysa, rotayı değiştirmeden önce jib yaparız. Gybing, kötü havalarda potansiyel olarak tehlikeli bir manevradır.
Kavança nasıl atılır?
Bu, başın çevrilmesi koşuluyla, pruvanın rüzgaraltına çevrilmesiyle bir teknenin rotasını değiştirmesidir. Bu manevranın gerçekleştirildiği rota kıç rotasıdır. Örneğin, sancak kontradan kıç tarafına seyreden bir tekne, kavanoz atarak kıç rotasında kalacaktır, ancak iskele kontra olacaktır.
İstemsiz kavança nedir?
Rüzgarın arkadan geldiği bu tür seyirlerde aşırı dikkat gerekir. Dümende küçük bir hata veya rüzgar yönünde küçük bir değişiklik ana yelkenin ters yönde dolmasına ve diğer tarafa çok şiddetli bir şekilde hareket etmesine neden olabilir. Buna istemsiz dönüş denir.
Geniş apaz seyrinde ilerleyen bir tekne için kavança manevrası toplam kaç derecelik bir dönüşü ifade etmektedir?
Tekne önce 45 derecelik bir dönüş yaparak 180 derecelik bir rüzgar altı rotasına ulaşır, daha sonra kıçtan rüzgar aldıktan sonra dönüşüne devam eder ve tekrar 135 derecelik bir rüzgar altı rotasına girer. Bu dönüş toplamda 90 derecedir.
Kavança atmak ne demek?
Jibe, bir yelkenlinin rüzgarın yönüne ters yönde dönmesi anlamına gelen bir yelken terimidir, ta ki teknenin virajı değişene kadar. Bu manevrada, rüzgarın yelkenliye çarptığı yön ve yelkenin bulunduğu taraf zıt yönlerde değişir. Jibing sırasında yelkenli kıç rotasına geri döner ve viraj değişir.
Orsa seyri ne demek?
Rüzgâra doğru dönerken veya rüzgara doğru dönerken, bir yelkenli rüzgârın yönüne yakın seyreder (rüzgara karşı). Eski kitaplarda buna Borina rotası da denir. Günümüzde Borina yelkenciliği, dar bir rüzgârda yelken açmak, yani en dar açıyla yelken açmak anlamına gelir.
Kör tramola ne demek?
Kör viraj Viraj yapabilmek için yelkenli teknemizin viraja girmeden önce yeterli hıza, yani yeterli enerjiye sahip olması gerekir. Duran teknemizi viraja giremeyiz. Enerji eksikliğinden dolayı virajı tamamlayamazsak ve kör (leafing) olursak buna kör viraj deriz.
Kavança yemek ne demek?
Rüzgâra karşı dönerek meydana gelen bir rota değişikliğidir.
Tramola ne zaman atılır?
Yelkenli sallanan bir rotada olduğunda veya tekne lüffing yaptığında viraj alma mümkündür. Genellikle bir yelkenli rüzgarın yardımıyla rüzgara karşı yelken açmak istediğinde kullanılır.
Tramola atmak nedir?
Tacking; varmak istediğiniz noktanın rüzgarın estiği yönde olması durumunda yapmanız gereken manevradır. Tacking yapmak için luff rotasında olmanız gerekir. Rüzgara en yakın açıyla seyrederken; teknenin rüzgarın estiği yöne, yani rüzgarın yönünde dönmesine tacking denir.
Faça flok ne demek?
Teknenin viraj alırken, yelkeni ters çevirerek durmasını sağlayan bir yöntem. Ayrıca katamaranların rüzgar dönüşlerini yapma şekli.
Sancak kontra nedir?
Sancak aygıtı: Bu, yelkenli teknelerin ve su taşıtlarının sağ taraflarına verilen addır. Rengi yeşildir; geceleri yeşil görünen gemilerin yanları sancak taraflarıdır. Geçiş hakkına sahiptir ve liman, eyer teknesinden liderliği devralır.
Yelkenliler rüzgara karşı nasıl gider?
Bir yelkenli, rüzgar gücü ve omurga kuvvetinin birleşimi nedeniyle ileri doğru hareket eder. Neden geriye doğru hareket etmediği fizik dersindeki vektörlerle ilgilidir, çünkü yelken tarafından uygulanan kuvvet pruva hattına doğru yönlendirilir ve bu yelkenliyi ileri doğru hareket ettirir.
Orsa kaç derece?
Luff yelkenciliği: Bu, rüzgar ile teknenin omurgası arasında 45 derecelik bir açı oluşturan bir yelkencilik türüdür. Başka bir deyişle, rüzgara en yakın açıda yelken açmaya luff yelkenciliği denir.
Yelkenlide neden iki dümen var?
Yolcu gemilerinde, çift tahtanın avantajı genellikle yerden tasarruf ve teknenin arkasını genişleterek kıç kabinin büyütülmesidir. Bir diğer avantajı ise kısa omurgalı teknelerde çarşafların kısa olmasıdır.
Tramola ne zaman atılır?
Yelkenli sallanan bir rotada olduğunda veya tekne lüffing yaptığında viraj alma mümkündür. Genellikle bir yelkenli rüzgarın yardımıyla rüzgara karşı yelken açmak istediğinde kullanılır.
Tramola nasıl atılır?
Viraj almak için bir luff rotasında olmamız gerekir. Rüzgara en yakın açıyla seyrederken; teknenin rüzgarın estiği yöne, yani rüzgarın yönüne doğru dönmesine viraj alma denir. Teknemiz viraj almadan önce 45 derecelik en yakın açıyla seyredebildiğinden, toplam dönüşü 90 derecedir.
Orsa apaz pupa nedir?
Yelken dönüşleri, rüzgarın tekneye çarpma açısına bağlı olarak luff, apaz ve pupa olarak adlandırılır. Rüzgara bakan bir tekne rüzgar kuvvetini kullanamaz ve hareket edemez. Bu nedenle, dümeni kullanarak rüzgara doğru küçük bir dönüşle yelkenlerinizi rüzgarla doldurabilir ve ilk hareketi başlatabiliriz.
Teknede posta neresi?
8. Bir teknede “posta” nedir? Omurgaya bağlanan ve teknenin kaburgalarını oluşturan kavisli elemanlara çerçeve denir.